perjantai 18. heinäkuuta 2008

viikonloppuuu<3

Yle X:ltä tulee sellanen TOP4 -lista, minne kuuntelijat saa lähettää omia listojaan -käytännössä mistä asiasta tahansa. Huvitin itseäni tänään töissä keksimällä oman listan:

"Asiakkaiden ärsyttävimpiä tapoja TOP4".

TOP10 olisi kyllä realistisempi.. mutta tässä nyt joitakin hermostuttavia juttuja, mitä asiakkaat tekevät kassalla:

1. Henkkaritapaus
Kysyn henkilöllisyystodistusta, jolloin asiakas ilmoittaa topakasti SOTUn loppuosansa. Se ei auta mitään!! Joudun edelleen tarkistamaan sen siitä ajokortista tai passista. Minun täytyisi vielä ehtiä nähdä, että nimi ja allekirjoitus täsmäävät maksuvälineen nimeen ja allekirjoitukseen, joten se, että asiakas vilauttaa korttia puolen sekunnin ajan korvani ohi, ei myöskään auta mitään.

2. Kapulatapaus
Ne kapulat ovat siellä hihnan vieressä sitä varten, että ne VOI PISTÄÄ niiden ostoksien väliin, ettei sitten tarvitse pillastua kassaneidille ja huutaa pää punasena, että "ÄLÄ ******** OTA NIITÄ MUN TAVAROITA!"

3. Kakaramainen tapaus
Joskus sitä ihan oikeasti ihmettelee, miten ihmiset ovat niin käsittämättömän huonotapaisia. Aikuiset ihmiset eivät tervehdi tai kiitä, saati katso asiakaspalvelijaa silmiin. On sääli, etteivät kaikki tajua, että kassanhoitajakin on ihminen, ei vaan sen piippaavan masiinan jatke, jolle voi puhua mitä vaan, tiuskia ja huutaa. Kassanhoitajalla on myös todennäköisesti jonkintasoiset aivot, joita hän käyttää muuallakin kuin kassatyössään. Se, että minulla on edustamani firman työasu päällä, ei tarkoita, että olen täysin persoonaton ja tunteeton. Myös tytöttely on hyvin ahdistavaa. On sitäpaitsi todennäköistä, että muutaman vuoden päästä kassanhoitaja on tytöttelevää (keski-ikäistä mies)asiakasta korkeammin koulutettu. Ja vaikkei olisikaan, ei se vähennä ihmisarvoa.

4. Kiireetön tapaus
Kun kaupassa on ruuhkaa, asiakkaillakin on oma vastuunsa siitä, että jonot liikkuvat. Tilannetta ei ainakaan auta se, jos
a)asiakas toljottaa kun kassanhoitaja skannaa tuotteita, eikä pakkaa tavaroitaan. Kohta kasa hihnalla on niin valtava, että osa tavaroista putoilee lattialle, eikä toivoakaan että seuraavan asiakkaan tavarat mahtuisivat sinne.
b)kun kassatäti/setä ilmoittaa summan (eli vihjaa, että olisi maksun aika) asiakas jatkaa tyytyväisenä ostostensa pakkaamista ja rupeaa hyvän tovin jälkeen etsimään ensin laukkuaan, sitten lompakkoaan, sitten maksukorttiaan ja sitten sitä henkilöllisyystodistusta. Edellisen voi tehdä vaikka silloin kun jonottaa.
c)asiakas nostaa jonkun jättikokoisen paketin hihnalle, vaikka sen voisi skannata myös suoraan ostoskärrystä. Koko hihna tukkeutuu ja kassanhoitajalla menee puoli vuotta paketin siirtämisessä ja asettelussa.
d)kun kassanhoitaja on jo lyönyt asiakkaan antaman käteissumman koneelle, asiakas päättääkin, että haluaakin antaa vielä hieman kolikoita, jotta saisikin takaisin kymmenen senttisen viisi senttisen sijasta. Sitten sitä yritetään laskea kiireessä päässä mitä pitikään antaa takaisin..

Pikkusia asioitahan nuo sinänsä ovat.. ja onhan niitä ihaniakin asiakkaita:)

Ja siis syy, miksi huvitukseni nyt tuli mieleen, on se, että tänään alkaa neljän päivän vapaa!<3 Suunnitelmissa on noin suunnilleen nukkua, lukea ja päivitellä blogia vähän normaalia ahkerammin:)

Ei kommentteja: